středa 23. září 2009

Vypsaná fiXa - Klenot (Recenze)

Vypsaná fiXa je v ČR poměrně populární a známá formace, která působí již dlouhou dobu. Kapela s charismatickým Márdím v čele se rozhodla zaexperimentovat a vydat novou desku po vzoru zahraničních Radiohead - totiž nabídnout ji ke stažení za libovolný poplatek. Další zajímavostí je to, že celá nahrávka se točila v londýnském studiu KORE se soundengineerem Guyem Fixenem, který spolupracoval například s Pixies, či My Bloody Valentine. Důležitou položkou na rozpočtu bude suma, kterou nahrání alba stálo - slušný jeden milión korun. Márdí se nechal slyšet, že by byli rádi, kdyby se aspoň dostali na nulu, což nebude nejlehčí když uvážíme, že k dnešnímu dni je z dobrovolných odměn kapele vybráno kolem 164 000 Kč. Ale dost už technických informací, pojďme se podívat jestli to byl dobře vynaložený milion. Jenom bych rád připomenul, že k albu přistupuji jako naprosto neznalý předchozí tvorby fiXy.

Desku otvírá energická skladba Naše nebe. Podle popisů známých by měla kapela mít autentické, až nadpozemské charizma. Čekal jsem, pravda, víc. Naše nebe je normální kytarovka s pokusem o tvrdý křik ke konci, který mi tam nějak nesedí. Text není úplně zlý, ale rozhodně jsem slyšel kvalitnější a nápaditější, rozhodně mi nepřijde nějaký extra surrealistický, jak mi bylo řečeno. Druhý v pořadí je singl Holka s lebkou. Relaxační tempo a přijemná melodie se lehce nese, až ji zničí refrén, kde mi nesednul sborový vokál. Naneštěstí je popěvek "Jaký je tvý jméno" slyšet tolikrát, až mě nebezpečně svrběly prsty na tlačítku stop. Parádní rychlovkou je Suprkino. Začíná jemně, až se v refrénu přenese do solidní kytarové palby (v rámci žánru ovšem). Ideální odreagovačka. Další na řadě je Psychokuna, která mě nebaví. Tady to někdo s ozvěnou přehnal. Text patří k lepším, ale co je to platné když je hudební doprovod slabý.  Bohužel to nezachraňuje ani Sci-fi povídka. Márdiho vokál je nevyvážený a tato mi nepřijde zábavná, natož nějaká úžasná. To Panenka Chou Chou je i přes trapný název hodně povedená záležitost. Řízný, živý styl doplňuje kvalitní text s úchylným (v dobrém) ano ano ano ano. S nadějí doufám, že příští  skladba bude minimálně stejně dobrá! A dočkávám se. Velká láska sice trochu ztrácí textově, ale vynahrazuje to autentickým zněním se zábavnou aranží. A máme tu nejlepší skladbu alba - Okresní Knihovna je super psychadelickou záležitostí se zkreslením na pozadí, která graduje až v alternativních rovinách. Sirény se nesou v duchu rychlého nářezu s použitím syntetizátorů a výraznou basovou linku. Věřte, nevěřte Márdiho ou ou ou zní skvěle.  Titulní píseň Klenot patří k slabým kouskům. Klenot do hlubin hudební žumpy stahuje text a nudný hudební doprovod. Závod to zachraňuje tak napůl. Akustická kytara spolu s Márdiho hlasem zní velmi dobře, bohužel text je slabý. Na několik poslechů super, později jde o spíše přeskakovanou skladbu. desku završují Duchové se skákavými efekty, kteří patří k lepším kouskům, ale text v refrénu je možná až moc infantilní.

Podařilo se fiXe ospravedlnit vysoký rozpočet za nahrávání v Londýně? Ne. Na zvuku desky to vůbec znát není. Pokud odsuneme stranou na české poměry docela originální způsob distribuce, zůstane nám sotva průměrná deska, kterou si do sbírečky nejmilejších nosičů asi nezařadíte. FiXa by příště měla přijít s něčím originálnějším, opravdu jsem čekal něco víc, než jen obyčejnou kytarovku, byť s někdy docela dobrými texty.

pondělí 21. září 2009

Marilyn Manson - The High End Of Low (Recenze)

Jméno Marilyn Manson bývalo spojováno s kontroverzí, někdy až perverzními zjevy hlavní tváře kapely - Briana Warnera a také s netradičním hudebním projevem, kterému dominovaly elektronické složky a tvrdé metalovější články. Že už Manson není tak úplně ve formě ukázalo album Eat Me, Drink Me, které si neslavnou premiéru odbylo v roce 2007. Dnes v roce 2009, tedy po dvou letech, se někdejší antikrist vytáhl s novým albem. Dokáže Manson očistit své jméno?

Ve srovnání s obaly Antichrist Superstar, Mechanical Animals a Holywood působí cover High End Of Low měkce. I když je tu Manson ďábelsky nasvícen, onen pocit, že držíte v ruce něco, co bude stát za to, se nedostavuje. První skladbou na desce je melancholická, pomalá a nepříliš originální Devour. První tři čtvrtiny skladby se nesou v duchu Mansonových známých vrstvených vokálů (kterých jsme si užili dosytosti na předchozí desce), brnkání na zkreslení zbavenou elektrickou kytaru a baskytary v pozadí. Nic moc. Ke konci se přidají nějaké menší ruchy, bicí až skladba vygraduje s Warnerovým aaaa aaaahhh a následným řvaním. Melodie není špatná, skladba celkově patří k těm lepším. Pretty As A ($), následující skladba se snaží být rádobytvrdou hymnou, ale to řvaní po refrénu stejně už Mansonovi nevěřím. Z celé skladby je cítit uspěchanost a zaměřenost Mansona na nenáročného posluchače, donekonečna protahované vrstvené vokály nemohou bavit dlouho, což je pro posluchače zmlsané Antikristem už moc. Hned na třetím místě se umístila jedna z nejlepších skladeb alba - Leave A Scar (která má na bonus disku i skvělou akustickou verzi). I když jde opět hudebně o sotva průměr, tak si mě skladba získala rytmičností a vtíravým refrénem "Whatever doesn't kill you, is gonna leave a scar." Manson umí i balady (v rámci možností) - potvrzuje to Four Rusted Horses s chytlavou melodií v refrénu a kombinací akustické kytary, tradičního zpěvu a opakujících se bicích. Možná jsem moc konzumní nebo co, ale mě tahle skladba baví! Vrcholem jsou pak fráze "You can't take this from me, forbidden in heaven and uselless in hell." Manson (tedy možná) se rozhodl pilotní singl (s jedním z nejhorších klipů své kariéry) zařadit na místo pět.

Arma-Goddamn-Motherfuckin-Geddon je prvoplánovou vypalovačkou, kde se Manson snaží tvářit jako tvrďák, ale jaksi se to míjí účinkem. Po prvních pár posleších nudí, jelikož nekončné mílání fráze "Arma-Goddamn-Motherfuckin-Geddon" se prostě dlouho vydržet nedá. Text je navíc opravdu hrozný, takže tohle je v kombinaci s hrozným klipem záležitost na maximálně dva poslechy, která se rychle propadá ke dnu.  Takové pípání je fajn! Užijete si ho v podání MM dosyta ve skladbě Blank and White, kde se Manson pro změnu snaží zapadnou do role drsného rockera, který se prostě musí vyzpovídat. Naštěstí to zachraňuje poměrně zdařile refrén, nic ale netrvá dlouho. Průměr. Jestliže Four Rusted Horses byla solidní balada s akustickou kytarou, Running To The Edge Of The World je katastrofa. Nějak té melancholické náladě nemůžu přijít na chuť (asi jsem moc zmlsaný peckami typu Man That You Fear). Tklivé sebezpytné pasáže "Running to the edge of the world, running, running away..." u mě nepochodí.

To I Want To Kill You Like They Do In The Movies si už názvem koleduje o penále. Začíná sice normálně, ale až začnou první Warnerovy skřeky a řevy ztrácí pro mě veškerou cenu, výmazové tracky na Antikristovy měly atmosféru, nápad, styl. Tohle je kýč. WOW je další z řady skladeb s úplně mimo názvem. Bohužel i taková se samotná píseň. Sborové protahování WOW je skutečně hrozné. A nezachrání to ani docela podařený refrén. Wight Spider není vyloženě špatný, ale schází mu výraznější nápad a odlišení od zbytku alba - všechny rádobydrsné skladby jsou si totiž až nezdravě podobné. Aby toho nebylo málo dotlačil Mansonův tým na placku další pomalou tahavou skladbu - Unkillable Monster. Netřeba se dlouze rozepisovat, stačí, že skladba je nudná a neautentická až na půdu. Jednou z posledních slušných skladeb je We're From Ammerica. Ačkoliv svým názvem přimo varuje před poslechem, její text je až překvapivě výstižný (až na fráze o úžasnosti). Povedená rytmická bicí linka ve spojení s nadpozemským syntetizérovým riffem dává nadýchnout (aspoň z počátku skladby) do dob úchylného alba Mechanical Animals. Refrén pak reprezentuje "tvrdost" Mansona, ale na rozdíl od předchozích tracků tenhle nezní špatně. Pořád to ale není očekávaný hit.

Změní něco I Have to Look Up Just To See Hell? Nebudu vás napínat, nezmění. Nějak přehnanému používání ozvěn neholduji a zde si jich užijete dostatek, zvuková kulisa není vyloženě špatná, ale hřebíček do rakve skladby zatloukají právě protáhlá echa s vypjatým vokálem. Následuje další pomalá záležitost - Into The Fire, která by se mohla v klidu stát skladbou dejme tomu pro nějakou začínající rockovou kapelu, která by s ní chtěla uhranovat fanynky. Bohužel, Manson hraje už dlouho dobu. No tak! Někdejšímu mistrovi převleků a podivností přece takováhle zpověď nesedí! Trochu autentičnosti prosím. Zachrání album poslední skladba s názvem 15? Pokud by opět Manson nezpíval svým přeřvaným, nedefinovaným a vrstveným vokálem ale čistým zpěvem jako je tomu v již zmiňované Man That You Fear, nebo Coma White, šlo by o super záležitost! Škoda.

Sečteno a podtrženo, je to hodně slabé. Opravdu jste po Eat Me, Drink Me, kterému bych dal 6/10, čekali, že se Manson vzchopí a vyprodukuje něco jako Holywood? Nebo libovolný nosič od roku 2000 dolů? O to víc zamrzí, že do kapely navrácený Jeordie White a.k.a. Twiggy Ramirez nevnesl do Warnerových očí trochu pravdy. Takováhle alba (včetně Eat Me, Drink Me a poloviny The Golden Age Of Grotesque) by profíci v oboru neměli. A nedávné fiasko v Brně jen potvrzuje, že Manson už mezi špičku rozhodně nepatří.